Jamie Oliver 38 éves, fontmilliomos, közszereplő. Foglalkozását tekintve szakács. Nem olyan rég jelent meg róla az az érdekes információ, hogy most sikerült elolvasnia/befejeznie élete első könyvét, az Éhezők viadala második részét.

Korábban könnyen elunta a könyveket, ha azok nem főzéssel foglalkoztak. Aki – mint én is – kedveli és nézi a főzőműsorait, az tisztában van vele, hogy Jamie diszlexiás, és tanulmányai során sokat szenvedett az iskolában. (Előzmény: Jamie Oliver Has Never Read A Book, Blames Dyslexia, 2012.)

De azzal is tisztában vagyunk, hogy egy nagyon kreatív és boldog ember, aki megtalálta az életben a helyét, és olvasási képességeitől függetlenül csúcskarriert futott be.

Tulajdonképpen ez a lényege a történetnek: hogyan fogadjuk el jól a diszlexiást, és fogadtassuk jól el vele a diszlexiát.

1. tanulság: A diszlexiás gyermek elsősorban gyermek, és csak bizonyos olvasási-tanulási helyzetben diszes.

2. tanulság: Ne prejudikáljunk, hanem holisztikusan kezeljük a személyiségét az iskolai pályafutás során. Ne csak az a gyermek legyen, aki állandóan gondot okoz a tanórán, hanem akinek jó ötletei vannak, és segítőkész például a tanóra szervezésében.

3. tanulság: Ha kiismerjük és megnyerjük a gyermeket, könnyebb motiválni őt.

4. tanulság: Tartsuk szem előtt, hogy ezek a gyermekek nem motiválatlanok az olvasásra/tanulásra, csak nem képesek szert tenni arra a többletmotivációra, amire az olvasási nehézségeik leküzdése érdekében szükségük van. Erre van a fejlesztő, hogy reedukálja és motivációs arzenált alapítson. De minden egyes tanárnak külön figyelnie kell erre a gyermekre, ki kell találnia, hogyan motiválhatja részvételre, jobb teljesítményre, nap-nap után.

5. tanulság: A pedagógusnak magát is motiválnia kell a többletmunkára. Ez egy folyamatos tevékenység, egyszeri invesztíció nem elég. A pluszpénz önmagában nem eléggé motiváló, a személyesen átélt „aha” pillanatok viszik feljebb, közelebb a célhoz a tanárt is.

6. tanulság: A család elfogadó-támogató szerepe elengedhetetlen. Ha a család képtelen a megfelelő segítséget megadni az utódnak, nekünk kell segíteni őket ebben is.

7. tanulság: Ezt gondoljuk: „Nem jó dolog, ha valaki nem tud és nem szeret olvasni. Elképzelhetetlen, hogy olvasás nélkül igényes tanulásra legyen képes a gyerek.” Jamie példája egy markáns cáfolat erre a gondolatra. 18 szakácskönyv került ki a kezei közül.

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu